مجلة أدبية * فنية * متنوعة * شعر فصحى* شعر عامي* قصة * ومضة* أجتماعية ثقافية * سياسية

الخميس، 23 مايو 2019

الشاعرة/ عبير حكيم

فلاحه انا
ارضي عرضي
ازرع واقلع
لأجل بلدي
أقوم من بدري
والشمس تطلع
ادفن همومي
ابدا يومي
صورتها في قلبي
لأجل خاطرها
اراعي ارضي
عشان بلدي
ابني واعمر
اربي واكبر
وازرع واصدر
ماهي غاليه عندي
علمت ابني وابن ابني
لو يوم بلدك محتاجه ليك
ضحي عشانها
ربك يرضيك
ده بلدك يا ابني
امانه في ايديك
الرب صانها
والباقي عليك
لو يوم تنادي
لب النداء
لو كنت جندي
او كنت مدني
ارفع رايتها
وصون ترابها
من غيرك انت
يكون حارسها
اسمعني يا ابني
فلاحه انا
ازرع واقلع
ربيت ولادي
من طين بلدي
من خيرها هي
عيشتنا هنيه
لو يوم تميل
او تتعب ثانيه
اسهر الليل
احضن ترابها
من غيري يعدي بيها
لو يوم الهم صابها
اضمها في حضني
وادعي الرب يحميها
قويه صلبه ولا حد يقدر عليها
فلاحه انا
اسمع كلامي
ده مصر عندي مهرها غالي
لو طلبت حياتي
اقول غالي
والطلب رخيص
لكي اخلاص
وبكي اعيش
زهره شبابي
تكون هديه
فلاحه انا
عارفه قيمه ترابي
ازرع واقلع
لكل احبابي
شمس تطلع
تدق علي بابي
ساعه الصبحية
اكون الندي
وأنت الزهره
يامصر يا ابيه
عبير حكيم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق