مجلة أدبية * فنية * متنوعة * شعر فصحى* شعر عامي* قصة * ومضة* أجتماعية ثقافية * سياسية

الأحد، 14 يناير 2018

الحب الأول بقلم الكاتب مصطفى عبده

رواية
       .. الحب الاول ..
جميع حقوق النشر محفوظه
          بمجلة
ملوك الحرف الالكترونيه

الجزء  الاول  كامل

الحلقه 1
كنا صغار لم يكن وقتها الحب وهم
كان سعادة بالغه
كنا نقول كلماتنا من لهفتنا وتناغمنا
في نفس الوقت
كانت تخجل من ان تقول كلمة احبك
حتى قالتها حروف
في كل لقاء بيننا كانت تقول حرف
وهذه قصة شرارة بداية الحب الاول
الحب الاول .. الحلقه 2
غمرتني بحنانها وعطفها اشبعت حنيني عطفا بنظراتها بجمال سحر عينها وقلبها
تضائل الكون بجانبها كانها
خلقت وخلق الكون بعدها
هي .. تمر الان بجانبها صديقتها ساره
كانت ساره ابرع منها جمالا بمقايس البشر فقد كانت شقراء ملفته للنظر تسحر من يراها بعيناها الزرقاء وبياضها الثلجي وحمر خدودها وشعرها الذي يشبه اشعة شمس المغيب . اما بمقايس عيون الحب
ففي الحلقة القادمه ان شاء الله تعرفون من كان اجمل في نظري وما كانت صفات حبيبتي السمراء
الحب الاول .. الحلقه 3
و صفها
لا مثلها
سمراء نيل
و صفها
لم نكن ابدا نعرف المستحيل
تواعدت قلوبنا
فظلت تعاني مرار السينين
وظهرت في حياتنا العقبات
تعرقل كل  خطوات الامل
لكن بصبر  الحنان  الجميل
وبدات الحكايه
الحب الاول .. الحلقه4
انا م .. اهلا ساره اخبارك
ساره س . ايه ده بتسلم عليه قبلها لالا ههههه
م .. ومين قالك اني ماسلمتش عليها اساليها كده
هي م 2..من غير سؤال مالكيش دعوة انتي ههه
م.. انتي فاكرانا بنسلم كده وخلاص دي ارواحنا قاعده مع بعض من قبل ميعادنا بساعه يا بنتي
س.. لااااا مش هاخلص بينكم الله يسهله يا سيدي
م.. طيب مش تسبقي بخطوتين كده عشان الدعوه تستجاب .. س ..هههههه كده برده  ماشي
م 2 هههههه
الحب الاول .. الحلقه 5
م.. وحشتيني
م2.. تبتسم فقط ..م.. بقولك وحشتيني
م2.. حاسه الناس كلها بتبص علينا
م.. عندهم حق شوفي انتي كده لو في اجمل منك م2 .. بطل بكش طيب ليه بتضحك مع ساره
م.. يا شيخه ساره ايه دي عامله زي السمنه الهولندي اللي بيتعمل بيها الحلويات وتترمي هههه
م2..طيب لو سمحت ماتهزرش معاها تاني
م.. طب بس بس ساره جايه
ساره.. ؟؟
الحب الاول .. الحلقه 6
ترابتط  الأنامل  .. فأبت أن تنفصل
جسدنا جسد واحد للفراق لا يحتمل
ساره .. إيه مالكم إيه نحن هنا يا نهار ابيض
إتاخرنا يا بنتي .. وأخذت يد صديقتها من يدي
وغرقوا عني بعيدا وانا واقف في مكاني المحها لاطمان عليها وتقع عيني عليها اكثر وقت ممكن .
وكانت تلوح صديقتها ييدها سلاما لي
وحبيبتي ترسل سلاما بالنظر
وبيدها انها تنتظر أن اتصل مساء عند بزوغ القمر
الحب الاول .. الحلقه 7
م .. الو .. م 2 .. معاك
م.مكنتش عايز اسيبك النهارده
م2.. يارب مانحرم منك
عارف انا من يوم ما فتحت عنيه عالدنيا
وانا معرفش غيرك
ومش عايزه اشوف في الدنيا الا انت
م.. انتي في دمي انا تقريبا بتنفسك
م2.. كل كلمه بتقولهالي بحضنها واخبيها
وما بقولهاش لحد من صحباتي
بخاف واغير عليك قوي
م..اطمني ملامحك محاوطاني من كل ناحيه
شمال وجنوب وشرق وغرب
م2..كنت باسمع اغنية حبنا قبل ما تكلمني دلوقتي
م..اغنية حميد الشاعري خدني بين ايديك دي تقريبا شهادة ميلاد حبنا .م2.. بابا ؟؟
الحب الاول .. الحلقه 8
ما بين سعادة حبيبتي الدائمه
ومحادثاتنا الهاتفيه لاحظ أهلها تغيرها
وأن هناك جديدا في حياتها وبدأ حصارها
والبحث في أوراقها ودفاترها
الى أن وجدوا أول خطاب كنت قد أرسلته لها
كانت تحتفظ به مع وردة بريئه
تشهد لهذا الحب بالطهر والبرائه
وكان لها خمس من الإخوة كلهم عليها جبارين
إلا أخ لها كان يجبر بخاطرها
حيث أصبحت يتيمة الأم من صغرها
ولما أخبرته بقصتنا نصحها
بأن أتقدم لخطبتها بعد موضوع الخطاب
وتقدمت لها ولم اكن أعلم
بتدبير أهلها للإنتقام ولم اكن أعلم بالمكيده؟؟
الحب الاول .. الحلقه 9
لم يرفض أهلها ارتباطنا بل أجلوا
الأب .. إنتم مستعجلين ليه
البنت لسه صغيره
وانت قدامك الجيش
لما تخلصوا على خير
هي ليك وانت ليها
وبدأت خدمتي في الجيش
وتواعدنا كثيرا وزادت لقائاتنا
في هذه الفتره عكس ما كنت أتوقع
واصبحت مكالماتنا بمباركة الاهل
و عرف كل الحي حبنا
وتحاكى الناس حكايتنا
أنها من أجمل قصص الحب
الحب الاول .. الحلقه 10
م.. وحشاني يا قلبي وحشاني يا حبي
وحشاني يا أملي وحشاني وحشاني وحشاني
م 2 .. غنيلي كل ما تشوفني
واحكيلي كنت إيه قلبي
قبل ما تعرفني وتدوق حناني
م.. أنا قبلك كنت ولا حاجه بتقدر يوم تفرحني
وانا بعدك هابقى ولا حاجه غير ان افتكرك
م2.. حبيبي بلاش نكون ماضي
لا ماتقولهاش كده عادي
انا بعدك مستحيل أمشي
لوحدي خطوه في بلادي
م.. بحبك وانتي قوليها
وغني حبيبتي بعديها
م2.. انا اغنيلك لحد ما اشوف
انا بعشقك غنوتها حروف
م.. مياده تبقى ايه جنبك
بحبها بس بعد كسوف
م2.. هههههههههههه
م.... هههههههههههه
الحب الاول .. الحلقه 11
م2.. مش معقوله يكون في سعاده أكتر من كده
م.. لأ في طبعا .. تعالي كده ..م2..إيه
م.. تعالي بس شوفي الشقه اللي في الدور السابع دي خلصت عقدها امبارح شقتك يا حبيبتي
م2.. مش معقول م.. الحمد لله
م2.. مش مصدقه حاسه هايغمى عليا مالفرحه م.. تسلميلي حبيبتي
أنا من كتر فرحتي بيكي خايف من الدنيا قوي م2..ماتقولش كده ماتزعلنيش منك
م.. هو ممكن الدنيا تفرقنا او انتي تبعدي عني
م2.. لا طبعا..م2..انا قولت لا خلاص
انت لو تعرف انت ايه بالنسبالي ماتقولش كده أقولك إنت أنا إضحك بقا يا ساتر
م.. طيب خلاص بحبك يا أنا ههههههههههه
م2.. ربنا يخليك ليا وانا كمان بحبك يا أنا هههههههه
الحب الاول .. الحلقه 12
م .. بحبك يا انا
اتولد الشوق ما بينا
وبغنيلك انا
م2.. بحبك يا انا بحبك يا انا
مغروره انا بيك حبيبي وباحتجلك انا
م.. هانغني كتير ونضحك
ونملا الكون هنا
م2..بحبك يا انا
م.. بحبك يا انا م..م2..هههههه
.........................................
الكَاٰتِبْ
مصطفى عبده

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق